Vieraile Lapissa virtuaalisesti – koe lumoavat revontulet kotoasi

Vieraile Lapissa virtuaalisesti – koe lumoavat revontulet kotoasi

julkaistu , päivitetty

Lapin kuumeen vaivaamille luvassa on akuuttia helpotusta. Virtual Lapland tutustuttaa Lappiin matkakohteena helposti kotikoneeltasi käsin.

Virtual Lapland on virtuaalinen 3D-mallinnettu tutustumismatka Lapin elämykselliseen luontoon, vaihteleviin vuodenaikoihin, kiehtoviin luonnonilmiöihin sekä alueen matkailupalveluihin. Kaikille ilmainen virtuaalielämys toimii omalla selaimellasi.

”Virtuaalisessa Lapissa matkailija voi tutustua sekä revontuliin että keskiyön aurinkoon samassa näkymässä. Selvästikään näkymä ei sellaisenaan ole totta, mutta tutkimalla virtuaaliympäristöä tarkemmin, oivaltaa, että vastaavat elämykset ja paikat löytyvät Lapista oikeastikin”, kertoo House of Laplandin ohjelmapäällikkö Salla-Mari Koistinen.

Erilaiset matkailupalveluiden virtuaaliratkaisut ovat lisänneet suosiotaan koronan myötä. Koko Lapin laajuista virtuaalimaailmaa ei ole aiemmin hyödynnetty matkailumarkkinoinnissa. Virtuaaliset mahdollisuudet kokea ja eläytyä matkakohteen tunnelmaan kasvattavat tutkimusten mukaan mielenkiintoa matkustaa myös itse kohteeseen. Peräti 80 % kuluttajista haluaisi kokeilla virtuaalimatkailua. 13 % virtuaalimatkailua kokeilleista etenee kokeilusta palveluntarjoajan yhteydenottoon tai varaukseen.

Virtual Laplandin vetovoima perustuu erityisesti Lapin monipuolisen luonnon ja luonnonilmiöiden virtualisointiin. Tutkimuksissa on paljastunut, että myös virtuaalinen luonto tekee hyvää ihmiselle muun muassa alentamalla stressiä.

”Virtuaalinen Lappi ei kuitenkaan koskaan korvaa todellista matkaa Lappiin. Käsikirjoitetut kokemukset ja vaikuttavat mallinnukset ehkä mahdollistavat kuitenkin Lappi-elämyksiä myös heille, keille matkustaminen on mahdotonta. Virtuaalisen Lapin tavoitteena on lisätä Lapin tunnettuutta matkakohteena ja herättää kiinnostusta Lappia kohtaan”, kertoo Koistinen hankkeen taustoista.

Virtuaaliset teknologiat kiinnostavat erityisesti niin sanottua Z-sukupolvea eli 1900-2000 -lukujen vaihteessa syntyneitä, jotka ovat tottuneet digiteknologian hyödyntämiseen kaikkialla. Matkailun lisäksi virtuaaliteknologia ja lisätty todellisuus ovat nousevia trendejä myös monilla muilla toimialoilla.

Virtual Lapland –hankkeen taustalla on Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland Oy.

Tutustu tarkemmin:

Virtual Lapland (sivuston sisältö englanninkielistä) 

Lähde ja kuva: House of Lapland Oy

Katso myös