Staycationit tulivat jäädäkseen – kyselyn mukaan jopa 96% haaveilee lähilomasta

Omalle kotipaikkakunnalle tai sen lähelle suuntautuvat staycation-minilomat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti korona-aikana. 

Majoitu

Julkaistu , päivitetty
Staycationit tulivat jäädäkseen – kyselyn mukaan jopa 96% haaveilee lähilomasta

Staycation tarjoaa vaihtelua arkeen

Lapland Hotelsin teettämän kyselyn mukaan lähes kolmasosa vastaajista oli käynyt staycation-lomalla 1.3.2020–1.9.2021 välisenä aikana, ja noin 96 prosenttia aikoo lähteä sellaiselle tulevaisuudessa. 

Lapland Hotelsin syyskuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi noin 8 700 hotelliketjun kanta-asiakasta ja somekanavien seuraajaa. Siitä selviää, että 80 prosentille vastaajista irtiotto arjesta oli tärkein syy varata staycation-loma. Noin 74 prosenttia vastaajista valitsisi matkaseuraksi mieluiten puolison. 

– Tulokset osoittavat, että staycation-lomat mielletään edelleen romanttisiksi irtiotoiksi arjesta. Toisaalta lähes 14 prosenttia vastaajista lähtisi minilomalle myös ystävän kanssa. Arjesta irtautumisen lisäksi staycationilta toivottiin kulttuurielämyksiä, omaa aikaa ja kaupunkilomailua, Lapland Hotelsin kaupunkihotellien aluejohtaja Leena Turunen kertoo. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Varaukset tehdään spontaanisti, ei kuukausia etukäteen 

Staycation-loma halutaan usein pyhittää rennolle oleilulle, eikä sen aikana tarvitse välttämättä edes poistua hotellihuoneesta. Kysely paljastaa, että staycation-lomaa suunnittelevat arvostavat erityisesti laadukasta hotellihuonetta, monipuolista aamiaista, ravintolaelämyksiä ja tasokasta palvelua. 

Myös hemmottelun tarve nousi esiin, sillä 30 prosenttia kyselyyn vastaajista kertoi arvostavansa hotellihuoneen yhteydessä olevaa saunaa ja viidesosa vastaajista puolestaan hotellin omaa uima-allasta tai kylpylää. 

– Huoneelta vaaditaan paljon, sillä staycation-lomailu rakentuu parhaimmillaan hotellihuoneessa rentoutumisen ympärille, sanoo Turunen.

Lapland Hotelsin kyselystä ilmenee myös, ettei staycation-lomia suunnitella kuukausia etukäteen, vaan ne varataan melko spontaanisti 2–4 viikkoa ennen yöpymistä.  

– Staycationit koetaan selvästi helpoiksi ja vaivattomiksi, eikä niille välttämättä tarvitse olla erityistä syytä. Aikaisemmin hotelliyöpymiset yhdistettiin usein johonkin erityiseen tilaisuuteen tai juhlaan, mutta nyt niistä on tullut mukava piristysruiske arkeen. Tämä on selkeä muutos, joka on tapahtunut kuluttajan käyttäytymisessä viimeisten vuosien aikana, summaa Turunen.  

Staycationien suosio ole myöskään sidottu vastaajien ikään tai tulotasoon. 

– Kyselymme mukaan staycation-lomat kiinnostavat kaikenikäisiä vastaajia tulotasoon katsomatta. Ehkä staycationeiden suosio piileekin osittain siinä, että ne ovat usein lyhytkestoisia, eikä niitä varten tarvitse matkustaa kauas. Toisin sanottuna ne ovat vaivaton ja halutessa melko edullinen tapa irtautua arjesta, Turunen tiivistää. 

Lähde ja kuva: Lapland Hotels

Sinua saattaisi kiinnostaa

Maisema Suomesta

Tilaa uutiskirje

Viimeisimmät ja ajankohtaisimmat matkailuvinkit suoraan sähköpostiin.