Matkailun tulevaisuus ei ole lainkaan synkkä: millenniaalit vaihtoivat selfiet itsensä kehittämiseen
Maailmanlaajuinen Generation travel -tutkimus tunnistaa uudenlaisen matkailijatyypin – täältä tulee peloton itsensä kehittäjä.

Millenniaalit vaihtoivat selfiet itsensä kehittämiseen
Hotels.comin teettämä hiljattain julkaistu Sukupolvi matkoilla -raportti on paljastanut uuden, vähemmän tunnetun matkailijaprofiilin. Peloton itsensä kehittäjä on nuori aikuinen, joka karttaa lomillaan aurinkoa, merta ja täysihoitoa kehittääkseen itsestään parempaa versiota. Itseään kehittävät matkailijat käsittävät jopa 83 % suomalaisista millenniaaleista. Itsensä kehittäjät sanovat matkustavansa ensisijaisesti huolehtiakseen henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnistaan, laajentaakseen maailmankuvaansa tai oppiakseen uusia taitoja.
Lähes yksi neljästä (23 %) pitää parempaan elämään tähtäävää matkaa vuoden pääasiallisena lomana, kun taas yksi kymmenestä (8 %) varaa itsensä kehittämiseen tarkoitetulle matkalle aikaa vuoden lopussa.
Omaan kehittymiseen ollaan valmiita panostamaan. Yksi kolmesta (34 %) maksaisi enemmän lomasta, joka edistää omaa henkistä ja fyysistä terveyttä, lähes yhdeksän kymmenestä (88 %) voisi maksaa matkasta jopa puolet (50 %) enemmän. Lisäksi jopa 55 prosenttia on valmiita jättämään alkoholin, sosiaalisen median (47 %), meikkaamisen ja itsensä puunaamisen (44 %) sekä internetin (23 %) saadakseen matkasta irti kaiken mahdollisen.
Itsensä kehittäjä tavoittelee hyvinvointia
Lähes kolmannelle itsensä kehittäjistä lomamatka kohti parempaa elämää liittyy oman mielenterveyden tukemiseen (34 %). Muille se on terveenä pysymisen (29 %), uuden oppimisen (23 %), inspiraation (22 %) ja paremman ihmisyyden lähde (22 %).
Vuonna 2020 yhä useampi pari-kolmekymppinen matkailija vähät välittää rakkaudesta. Millenniaalit keskittyvät parantamaan mielenterveyttään (57 %), fyysistä kuntoaan (40 %) tai oppimaan uusia taitoja (16 %), ja vain kymmenes haluaa löytää rakkauden (13 %). Neljä kymmenestä (41 %) vastaajasta sanookin mieluummin kertovansa muille matkalla näkemistään uusista kulttuureista ja muista kokemuksista (45 %) kuin lomaromanssista (9 %).
Parisuhteessa elävät millenniaalit ottavat matkaseuraksi kuitenkin mieluiten oman rakkaan, sillä kehittymistä tavoittelevat matkaavat useimmin ulkomailla kumppanin (37 %) kuin ystävien (30 %) ja perheen (7 %) kanssa tai yksin (15 %). Jopa yksi viidestä (16 %) pohtii parisuhderetriittiä seuraavaksi matkakohteekseen!
Metsäkylpyjä ja eläinterapiaa – itsensä kehittäjän toivelista
Millenniaalien halu kokea uusia asioita tuo valtavirtaan yhä uudentyyppisiä lomia ja retriittejä. Vaikka perinteisemmät kielimatkat (42 %), valokuvaus- (41 %) ja kokkauskurssit (39 %) tulevat edelleen ykkösinä, haluavat itsensä kehittäjät tarttua myös epätavanomaisempiin tilaisuuksiin.
Nuoret matkailijat vievät palautumisensa uudelle tasolle ottaen vastaan veden parantavan voiman Onsen-terapiassa, johon sisältyy verenkiertoa ja aineenvaihduntaa parantavaa kellumista kuumissa lähteissä ja mineraalikylvyissä. Monet kokeilisivat mieluusti myös eläinterapiaa (35 %), yhteyden löytämistä luontoon metsäkylvyssä (18 %) sekä elimistön puhdistavaa retriittiä (18 %).
Ne, jotka ovat erityisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta kehittymisestä haluaisivat kokeilla musiikkiterapiaa (17 %) ja seksuaalisuuteen keskittyviä retriittejä (14 %). Parempaa elämää tavoiteltaisiin mielellään myös elämänhallintaan panostavilla retriiteillä (32 %), nauruleireillä (15 %) sekä väri- (14 %) tai itkuterapiassa (32 %).
Lisäksi kaksi viidestä vastaajasta (40 %) voisi hoitaa mielenterveyttään lomailemalla luostarissa, shamaanin johtamalla tai muulla henkisellä retriitillä tai viettämällä yön kirkossa. Samalla urheilusta ja treenaamisesta kiinnostuneet (44 %) osallistuisivat mielellään surffausleireille, kokeilisivat esimerkiksi tansseja tai lähtisivät selviytymislomalle.
Loma inspiroi elämänmuutoksiin
Pelottomien itsensä kehittäjien mukaan saadut hyödyt innostavat kokeilemaan epätavallisempiakin lomavaihtoehtoja. Jopa kolmannes (30 %) epätyypillisemmillä lomilla olleista vastaajista sanoo oppineensa viimein rentoutumaan, ja 25 prosenttia kertoo itseluottamuksensa ja itsetuntonsa kohentuneen.
Vaihtoehtoiset lomat inspiroivat positiiviseen muutokseen myös arjessa. Jopa yksi kymmenestä (13 %) kertoo myllänneensä päivittäiset rutiininsa uusiksi matkan jälkeen. Lähes puolet (49 %) kertoo tehneensä uramuutoksen tai perustaneensa oman yrityksen. Lisäksi 26 prosenttia aloitti uuden harrastuksen, 13 prosenttia muutti tyyliään ja neljännes (26 %) päästi irti myrkyllisestä pari- tai ystävyyssuhteesta.
Lähde: Hotels.com
Kuva: Istockphoto
Sinua saattaisi kiinnostaa
