Mediamyynnin yleiset ehdot

Muokattu viimeksi

”Media” tarkoittaa Matkasuomi.fi-verkkopalvelua

”Asiakas” tarkoittaa mainoksen/ilmoituksen tilannutta tahoa

Sopimuksen syntyminen

Sopimus Asiakkaan aineiston julkaisemisesta syntyy Asiakkaan tehdessä tilauksen Medialle joko kirjallisesti tai suullisesti. Aineisto julkaistaan vahvistetun tarjouksen mukaisesti.

Hinnat ja alennukset

Verottomat hinnat on ilmoitettu tarjouksessa. Arvonlisävero ei sisälly ilmoitettuihin hintoihin. Media lisää hintoihin kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron.

Media myöntää alennuksia eri perustein. Eri alennukset ovat toisensa poissulkevia, jollei toisin ole sovittu osapuolten välisessä tarjouksessa.

Maksuehdot

Laskutus tapahtuu pääsääntöisesti kampanjan alkaessa. Maksuaika on 14 vrk laskun päiväyksestä. Laskua koskeva huomautus on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa laskun päiväyksestä. Maksuajan ylityksestä peritään lain mukainen viivästyskorko. Lisäksi Medialla on oikeus periä Asiakkaalta viivästyneeseen maksuun liittyvät perintäkulut. Media varaa oikeuden muuttaa maksuehtoja.

Kampanjan peruuttaminen

Vahvistetun verkkokampanjan peruutusehdot ovat seuraavat:

  • Jos vahvistettu varaus perutaan 6-10 arkipäivää ennen kampanjan alkua, veloitetaan 25 % kampanjan nettohinnasta.
  • Jos vahvistettu varaus perutaan 4-5 arkipäivää ennen kampanjan alkua, veloitetaan 50 % kampanjan nettohinnasta.
  • Jos vahvistettu varaus perutaan 3 arkipäivää ennen kampanjan alkua tai myöhemmin, veloitetaan 100 % kampanjan nettohinnasta.

Aineiston toimittaminen

Kaikki verkkokampanjoiden aineistot on toimitettava viimeistään kolme (3) arkipäivää ja erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ennen kampanjan alkua aineisto-ohjeiden mukaan.

Jos aineistoa ei ole toimitettu ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy tai on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava tai ulkoasultaan liian samankaltaista median toimituksellisen sisällön kanssa, Media ei takaa, että ilmoitus julkaistaan tai kampanja alkaa haluttuna ajankohtana.

Media ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu virheellisen ilmoituksen poisjäämisestä tai kun ilmoitus julkaistaan muuna kuin sovittuna julkaisupäivänä aineiston puutteellisuudesta johtuen.

Media ei voi taata, että verkkokampanjasta saadaan kerättyä raportti, mikäli aineisto toimitetaan myöhässä tai puutteellisena. Edellä kuvatuissa tilanteissa laskutus on 100 %, vaikka kampanjan näkyvyys olisi rajoittunut.

Kampanja-aika

Kampanjat pyritään käynnistämään kampanja-ajan ensimmäisenä päivänä klo 12 mennessä, ellei muuta ole sovittu. Viikkokampanjat ovat maanantaista sunnuntaihin, ellei muuta ole sovittu.

Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Media hoitaa veloituksetta yhden vaihdon per kampanja. Useammista vaihdoista veloitetaan tuntilaskutuksella, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista.

Verkkokampanjoiden todennus ja näyttötakuu

Media myy verkkokampanjoita näyttö-, aika- sekä klikkipohjaisesti. Kampanjat todennetaan mainonnanhallintajärjestelmällä. Järjestelmä ei huomioi cookie-virhettä.

Näyttötakuu näyttöpohjaisissa kampanjoissa. Mikäli kampanja alittaa 95% ostetusta näyttömäärästä, kampanjaa jatketaan, kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat mainosnäytöt hyvitetään asiakkaan seuraavassa kampanjassa. Mikäli mainosnäytöt jäävät kampanjan loputtua tavoitteesta alle viisi (5) prosenttia, ei mainosnäyttöjä korvata. Mikäli asiakkaan aineisto on toimitettu myöhässä, Media ei vastaa näyttötakuun toteutumisesta.

Kampanjan muutokset

Mikäli asiakas haluaa muuttaa vahvistettua kampanjaa, Media voi tehdä muutokset käytettyyn työmäärään pohjautuvan hinnoittelun mukaisesti.

Jos asiakas haluaa kampanjan poistettavan kokonaan kesken kampanja-ajan, Media veloittaa 100% kampanjan nettoarvosta peruutusehtojen mukaisesti.

Vastuu mainosten sisällöstä

Asiakas vastaa siitä, ettei Medialle toimitettu aineisto ole voimassaolevien lakien, viranomaisten ja mainonnan itsesääntelyelinten määräysten, Median antamien ohjeiden, näiden ehtojen, muiden sopimusehtojen taikka hyvän tavan vastainen. Asiakas sitoutuu huomioimaan rajoitukset, jotka koskevat mm. mainontaa alaikäisille tai seuraavia mainoskohteita: alkoholi, tupakka, uhkapelit, reseptilääkkeet, tuoteväärennökset ja piraattituotteet. Medialla on oikeus ilman korvausvelvollisuutta kieltäytyä mainoksen esittämisestä, mikäli mainos on Median tulkinnan mukaan edellä mainittujen vaatimusten vastainen.

Asiakas vastaa aineiston omistus- ja/tai käyttöoikeuksien hankkimisesta ja siitä, että aineiston esittäminen voi tapahtua kenenkään tekijänoikeutta, patentti- tai muuta immateriaalioikeutta tai muuta oikeutta loukkaamatta. Asiakas vastaa kaikista em. oikeuksien hankkimisesta tai käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista. Asiakas vastaa kaikista tekijänoikeuden, patentti-, ja muiden immateriaalioikeuksien sekä muiden oikeuksien loukkaamisesta tai puuttumisesta kolmannelle osapuolelle aiheutuvista vahingoista ja niihin perustuvista muista vaatimuksista. Median tulee saattaa tällaiset vaatimukset asiakkaan tietoisuuteen, jonka jälkeen asiakas yksin vastaa vaatimuksiin vastaamisesta ja niiden seuraamuksista.

Asiakas vastaa siitä, ettei sen toimittama aineisto, sen käyttämät järjestelmät tai mainostagit aiheuta teknistä haittaa tai häiriötä. Asiakas on velvollinen korvaamaan aineiston, käyttämiensä järjestelmien tai mainostagiensa mahdollisesti aiheuttamat vahingot. Medialla on oikeus ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin ja käyttää valitsemiaan sähköisiä työkaluja varmistaakseen, että Aineisto vastaa aineisto-ohjeita eikä sisällä kiellettyä sisältöä tai toiminnallisuuksia.   

Media ei vastaa asiakkaaseen tai kolmanteen osapuoleen nähden mistään kustannuksista tai vahingoista, jotka aiheutuvat tässä kappaleessa mainittujen ehtojen rikkomisesta.

Tietosuoja ja selainkäyttäytymiseen perustuva verkkomainonta

Asiakkaan tulee noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassaolevaa lainsäädäntöä, etenkin henkilötietolakia, tietoyhteiskuntakaarta sekä muuta tietosuojaan liittyvää lainsääntöjä ja alan itsesääntelyä. Asiakas saa toteuttaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdennettua verkkomainontaa ainoastaan IAB:n ns. OBA-itsesääntelyn (Interactive Advertising Bureau / European Framework for Online Behavioral Advertising) määrittämällä tavalla ja asiakkaan tulee suorittaa tarpeelliset tekniset ja muut toimenpiteet periaatteiden toteuttamiseksi.

Lue lisää tietosuojaselosteestamme.

Vastuu virheistä ja reklamaatiot

Media ei missään tilanteessa vastaa asiakkaalle tai kolmansille osapuolille mahdollisesti aiheutuvista välillisistä vahingoista.

Mainokset näytetään force majeure -varauksin eli kaikki ennalta arvaamattomat seikat kuten lakko, tekniset häiriöt sekä muut vastaavat Median kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevat, Mediasta riippumattomat seikat, ovat Median korvausvelvollisuuden ulkopuolella.

Luottamuksellisuus

Muut kuin Median julkistamat yhteistyön ehdot, mukaan lukien yleisestä hinnastosta poikkeavat hinnat ja sovellettavat alennukset, ovat luottamuksellisia sopimuksen voimassaoloajan sekä 2 vuotta sen jälkeen. Kumpikaan osapuoli ei saa antaa tietoja sopimuksen sisällöstä ulkopuolisille.

Sopimuksen siirto

Medialla on oikeus siirtää sopimus oikeuksineen ja velvoitteineen liiketoimintakaupan tai muun yritysjärjestelyn yhteydessä yhtiölle, jolle Median sopimukseen liittyvä liiketoiminta siirtyy. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta tai varaamaansa kampanjaa kolmannelle osapuolelle ilman Median etukäteistä kirjallista suostumusta.

Sopimuksen voimassaolo

Kertaluonteinen kampanjasopimus päättyy ilman irtisanomista kampanjan tultua toteutetuksi. Määräajaksi tehty sopimus on voimassa määräajan ja päättyy ilman irtisanomista määräajan viimeisenä päivänä. Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen molemmat sopijapuolet voivat irtisanoa sopimuksen ilmoittamalla siitä kirjallisesti, jolloin sopimus päättyy kolmen (3) kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Sopimuksen purkaminen

Sopimus voidaan purkaa, mikäli toinen osapuoli olennaisesti rikkoo tai jättää täyttämättä sopimuksen ehtoja, eikä ole korjannut rikkomustaan 30 päivän kuluessa huomautuksen siitä saatuaan. Medialla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin, mikäli asiakas viivästyy laskun maksamisessa tai joutuu konkurssiin, yrityssaneeraukseen, selvitystilaan tai maksukyvyttömäksi.

Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Median ja asiakkaan yhteistyöhön sovelletaan Suomen lakia. Kaikki Median ja asiakkaan väliset riidat ja erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.

Ehtojen voimassaolo

Nämä ehdot tulevat voimaan 13.8.2020 ja korvaavat kaikki aikaisemmat Median mediamyyntiä koskevat yleiset ehdot. Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi. Medialla on oikeus milloin tahansa muuttaa mediamyynnin yleisiä ehtoja, hintoja sekä maksuperusteita. Uudistettuja ehtoja sovelletaan kaikkiin uudistettujen ehtojen julkaisemisen jälkeen sovittuihin sopimuksiin.