Makujen viikonloput valittiin parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019

Makujen viikonloput valittiin parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019

julkaistu , päivitetty

Saimaa Gastronomy -yritysverkoston Makujen viikonloput on palkittu vuoden 2019 parhaana ruokamatkailutuotteena Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailussa.

Hungry for Finland -kilpailu rohkaisee yrityksiä uuden ja elämyksellisen ruokamatkailutarjonnan kehittämiseen. Saimaa Gastronomyn makujen viikonloput valittiin voittajaksi 42 ehdokkaan joukosta. Raati kiinnitti huomiota mm. paikallisuuteen, lähiruokaan, yhteistyöhön ja liiketoiminnalliseen kannattavuuteen. Raadin mukaan Saimaa Gastronomy on erinomainen esimerkki yritysten välisestä yhteistyöstä.

Mistä Makujen viikonlopuissa on kyse?

Saimaa Gastronomy -verkostoon kuuluu neljä eri puolella Saimaata sijaitsevaa perheyritystä: Tertin Kartano Mikkelistä, Sahanlahti Resort Puumalasta, TeaHouse of Wehmais Juvalta ja Hotelli Punkaharju Punkaharjulta. Verkosto houkuttelee matkailijoita elämykselliselle makumatkalle neljälle paikkakunnalle yhden viikonlopun aikana.

Saimaa Gastronomyn yrittäjät ovat iloisia saamastaan tunnustuksesta.

– Olemme ponnistelleet yhteisen kulinaristisen kokemuksen puolesta jo muutamia vuosia, ja tämä kertoo, ettei työ ole ollut turhaa, sanoo Pepita Pylkkänen Tertin Kartanosta. – Me verkoston yritykset olemme keskenämme erilaisia, mikä on matkailijan näkökulmasta rikkaus. Yhdessä voimme tarjota enemmän kuin kukaan meistä yksin.

– Myös ulkopuoliset arvostavat valintojamme, mikä luo uskoa omaan tekemiseen, jatkaa Jaana Kuivalainen Sahanlahti Resortista. – Makujen viikonloppu on laadukas ja ajan henkeen sopiva tuote: gastronomia kiinnostaa nyt kovasti. Aiomme vakiinnuttaa tämän palvelun ja tuottaa myös uusia, kuten kiertomatkatuotteen kansainvälisille markkinoille.

Suunnitteilla myös lisää yhteistyötä

– Suunnittelemme lisäksi yhteistä tuotetta joulun ajalle, sanoo Anna Grotenfelt-Paunonen TeaHouse of Wehmaisista. – Verkostoomme kuuluu neljä hyvin persoonallista yritystä, joita yhdistää rakkaus lajiin, laatutietoisuus ja paikallisuus. Palkinto tuo näkyvyyttä työllemme ja antaa motivaatiota jatkaa sitä eteenpäin.

– Toivon, että verkostomme esimerkki innoittaa kaikkia Savon ja Järvi-Suomen matkailuyrityksiä yhteistyöhön, jota tehdään lämmöllä ja rakkaudella, kannustaa Saimi Hoyer Hotelli Punkaharjusta. – Meidän ei kannata miettiä, kuinka Rovaniemellä tai Helsingissä toimitaan, vaan tehdä tinkimätöntä työtä omista lähtökohdistamme, Saimaan puhtaaseen luontoon perustuvien matkailuelämysten puolesta.

Verkoston yhteistyötä, tuotekehitystä ja markkinointia on edistetty Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n koordinoimissa Visit Saimaa -hankkeissa. Yrittäjät ovat kiitollisia kehittämiseen saamastaan tuesta ja resursseista. Yhteinen markkinointi on auttanut asiakkaita, matkanjärjestäjiä ja mediaa löytämään verkoston palvelut. Tämä on tuonut yrityksiin lisää kävijöitä sekä lisännyt niiden tunnettuutta Suomessa ja ulkomailla. Kaiken kaikkiaan hankkeilla on ollut erittäin merkittävä vaikutus liiketoiminnan ja osaamisen kehittämisessä, yrittäjät kertovat.

Lähde ja kuva: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Lue myös: Viisi mainiota matkavinkkiä Etelä-Savoon – koe nämä piilotetut helmet!

Katso myös