Automatkailu Suomessa – sähköautolla Lappiin?

Onko Lapissa tarpeeksi sähköauton latausasemia? Katso reittivinkit pohjoiseen suuntautuvalle sähköautomatkalle!

Matkusta

Julkaistu
Automatkailu Suomessa – sähköautolla Lappiin?

Sähköautojen määrä on kasvanut Suomessa hurjaa vauhtia ja latausasemiakin nousee kauppojen ja huoltoasemien pihoille jatkuvasti lisää. Kestosuosikki sähköautokeskustelussa Suomessa on, että riittääkö auton kantama kotimaanmatkailuun Lapissa.

Lautasasemien verkosto alkaa olla maassamme jo todella kattava ja sen voi helposti todeta yhdellä silmäyksellä esimerkiksi latauskartta.fi-sivustolta. Jako on kuitenkin melko selkeä. Mitä pohjoisempaan katsotaan, sitä pidemmiksi latausasemien välimatkat käyvät.

Tie Lappiin eteläisestä Suomesta käy Oulun tai Kajaanin kautta. Valtateiden varressa latausasemia on harvakseltaan, mutta Lappiin saavuttaessa määränpäästä riippuen latausasemien välimatkat saattavat olla yli sata kilometriä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vaikka sähköautoissa on tietokoneet, jotka ehdottavat latauspaikkoja reitin ja kantaman perusteella, kannattaa etenkin Lappiin tehdä reittisuunnitelmaa latauspaikat huomioiden niin yllätyksiä ei pääse syntymään. Esimerkiksi supertehokkaita latauspisteitä ei vielä ole tarjolla jokaisella latausasemalla.

Pääseekö sähköautolla Kilpisjärvelle?

Oulun jälkeen länsirannikkoa pitkin ajaessa Kemiin ja Tornioon asti on vielä tiuhaan latausasemia, mutta siitä pohjoiseen seuraavat latausasemat sijoittuvat Ylitornioon, Pelloon, Kolariin ja Muonioon

Muoniosta matkaa Kilpisjärvelle on vielä 200 kilometriä, joka taittuu sähköautolla helposti, puoleen väliin sijoittuu tarpeen vaatiessa vielä Karesuvannon latausasema. Myös Kilpisjärvellä voi ladata sähköautoa.

Kemi-Torniosta ajaa myös kätevästi toiseen suuntaan Rovaniemelle Nelostietä pitkin. 120 kilometrin matka taittuu helposti täydellä akulla, mutta tarvittaessa Kemijokea vierustavan reitin varrella on useita latausasemia.

Riittääkö sähköauton kantama Rovaniemeltä Kittilään tai Sodankylään?

Rovaniemeltä Lapin ytimeen Kittilään on 150 kilometriä ja Sodankylään 130 kilometriä. Täydellä akulla matka taittuu helposti, mutta tarvittaessa pysähdyksen latausasemalle voi tehdä Sinettässä tai Käyrämöllä. 

Matkalla Helsingistä Sodankylään on hyvin tarjolla latausasemia, kunhan vain on valmis tekemään useamman pysähdyksen matkan varrella. Pienemmänkin kantaman sähköautolla matkan voi taittaa esimerkiksi suunnittelemalla pysähdyspaikat Helsinki-HeinolaJyväskylä-Pulkkila-Kemi-Rovaniemi-Sodankylä.

Kittilästä edelleen pohjoisempaan kohti Inaria on yksi Suomen pisimmistä tieosuuksista, jossa sijaitsee tasan yksi, matalatehoinen, seitsemän kilowatin latausasema. Mahdollisuus sähköauton lataukselle on Tieva-Baarin pihassa, sijoittuu noin puoleen väliin 200 kilometrin tieosuudella.

Sähköautolla Suomen pohjoisimpaan pisteeseen Nuorgamiin

Inariin pääsee ajamalla 200 kilometriä joko Kittilästä tai Sodankylästä. Inarista loppumatka kohti Nuorgamia on 170 kilometriä ja perillä on mahdollisuus muutamaan matalatehoiseen latausasemaan. Toisaalta, jos matka jatkuu vielä pohjoisempaan Norjan puolelle, on sähköautoilijalle taas tarjolla useampia tehokkaampia latausasemia.

Yhteenvetona Rovaniemeltä matkan Nuorgamiin voi taittaa joko Kittilän tai Sodankylän kautta. Matka vaatii sähköauton kantaman puolesta hyvin todennäköisesti lataustauon Inarissa ellei sähköauton kantama ole 400 kilometrin tienoilla.

Vaihtoehtoisesti reitti voi kulkea myös idän kautta Kuusamosta. Kuusamosta Sodankylään on noin 300 kilometriä ja välissä on latausmahdollisuus Kemijärvellä. Sähköautolla on siis hyvinkin mahdollista matkustaa Lapissa aina Suomen pohjoisimpaan pisteeseen Nuorgamiin, mutta matkan varrelle saa varata useamman lataustauon.

Teksti: Sampo Nevalainen
Kuva: andreas160578 Pixabaystä

Sinua saattaisi kiinnostaa

Maisema Suomesta

Tilaa uutiskirje

Viimeisimmät ja ajankohtaisimmat matkailuvinkit suoraan sähköpostiin.